3 Şub 2013

Android Platformlarda Uygulama İzinlerini Kısıtlama (CM7)

Hepimizin bildiği gibi Android demek nispeten özgürlükler demek. En azından teknolojinin geri kalanına kıyasla çok daha az köle ediyor denilebilir. Hele "custom ROM" yüklendiğinde, arayüzün renk tonundan CPU frekansına kadar her şey elle kontrol edilebiliyor.
Ben elimdeki HTC Desire Z (vision) ile Cyanogenmod7.2 kullanıyorum. Orijinal işletim sistemi ile birlikte gelen HTC Sense'in ağırlığından kurtulmak için satın aldıktan bir yıl geçmedi yükledim CM7'yi.
Google Play'den yüklediğim araçları/uygulamaları tam anlamıyla denetlemek isterim. Hangi app ne zaman ne yapıyor? Ne zaman güncelleniyor, hangi bilgime erişebiliyor, kimle paylaşıyor? Bunlar önemli. Güvenilirliklerine göre şöyle 3 sınıf var kafamda:

  1. Ruhumu teslim ettiğim Google ile Google benzeri şirketler. Zaten Android kullanırken aksi mümkün değil. iPhone kullanıcıları için Apple aynı şekilde...
  2. Güvenilir gibi gözüken, yeterince makul "Gizlilik Sözleşmesi"ne sahip şirketler ile onların uygulamaları. Gizlilik sözleşmelerini çoğu zaman okuyorum. En azından ABD menşeli şirketler için kanunen bağlayıcılığı var. 
  3. Son sınıf ise gizlilik sözleşmesi olmayan, kişisel çabalarla geliştirilmiş, olmazsa olmaz gibi görünen yararlı araçlar. Ufak tefek, not defteri, hesap makinesi, ses kaydı, vs. uygulamaları...

Play'e girip ücretsiz uygulamalara bakınca onlarca saatlik insan emeği, yüzlerce satır kod nasıl oluyor da bedava olabiliyor? "What's the catch?" diye sormak zorunda kalıyor insan. Hele açık kaynak ruhu olmayanlar için bu olguyla yüzleşmek zor olsa gerek.
Bir çok uygulama kullanıyorum Android'imde. Ancak bu üç sınıf içinde yine de tam olarak güvenemeyeceğim uygulamalar var. En azından uygulama izinlerini (Application Permissions) kısıtlamak gerekiyor. Biraz araştırmadan önce CyanogenMod ayarlarına bakayım dedim, mutlaka bir şey düşünmüşlerdir. Gerçekten de düşünmüşler!
Permission Management başlıklı bir checkbox (MS'e göre onay kutusu) var. Ayarlar > CyanogenMod Settings > Application yolunun sonunda. Tamam, tik'imizi ekledik ama nereden bulacağım kısıtlamayı diye başladım dolaşmaya. CM'in uygulamalarla alakalı başka bir menüsü yok. Neyse ki sonradan aklıma geldi.
Uygulama İzinlerini (Application Permissions) kısıtlamak için uygulama kısayoluna basılı tutunca açılan ufak kutucuktan "Application info" seçeneğine tıklatıp uygulamanın durdurma, kaldırma, verilerini silme, SD karta taşıma gibi seçeneklerin bulunduğu ekranı açıyoruz. Orijinal Android'lerdeki ile aynı ekran. Tek farkı, ekranın en altındaki uygulama izinleri kısmında sıralanmış olan izinlerin üstüne tıklandığında izin yazısının üstünü çiziyor, uygulamanın o izni kullanmasını kısıtlayabiliyor. Voilà!
Ekranımız şöyle:

CyanogenMod9 bunu destekliyor mu bilmiyorum. Vardır diye düşünmeme rağmen forumlarda bir kaç kişi olmadığını ima eden yazılar yazmış. Yine de CM yüklü olmayan ama root'lu olan Android'ler için izin kısıtlayıcı uygulamalar da var. Bunlardan aklıma gelen ikisi:
  • Permissions Denied: Google Play'de 5 dolar olan uygulama arayüzüne, bloglarda ve forumlardaki yorumlara bakılırsa oldukça başarılı, yine de bazı uygulamaların çökmesine neden olduğuna dair geri bildirimler de yok değil.
  • Buna rakip olarak başarılı bir open-source, PDroid Privacy Protection sadece izinleri kısıtlamakla kalmıyor, uygulamalara giden verileri manipüle etmeye de imkan veriyor. Örnekse bağlı olduğum ağdan veya GPS'imden bulunduğum koordinatı gasp eden FB Messenger'a Somali'de olduğumu bildirebiliyorum. Öbür bilgiler için (Device ID, telefon numarası, vb.) rastgele değerler atayabiliyor. Başarılı görünen bir uygulama. Üzerinde daha da yazılabilir.

Yalnızca belli bir amaca hizmet edecek uygulamalarla boşuna kişi listenizi, kısa mesajlarınızı vesaire paylaşmayın. Her ne kadar Ingress üzerinde göstermiş olsam da, iletişim zorunluluğu haline gelen ama telefonumu benden iyi bilen FB Messenger'ın kişilerime, SMS'lerime, ulaşmasını, gelen SMS'leri okumasını vs. engelliyorum. Şu günümüzün küreselleşen bilgi çağında az da olsa büyük biraderden kendimi sakınmaya çalışıyorum. Klişeler dolu cümleyle de bu yazıyı sonlandırıyorum.
5 Translat0r Bl0g: Android Platformlarda Uygulama İzinlerini Kısıtlama (CM7) Hepimizin bildiği gibi Android demek nispeten özgürlükler demek. En azından teknolojinin geri kalanına kıyasla çok daha az köle ediyor denil...

3 yorum:

  1. RIM de Blackberry'lerde OS yerine Android kullansa çok mu abes kaçar? Bu arada paylaştığın fotoğraftan ders programı bilgilerine sızdım.

    YanıtlaSil
  2. Android'e yatırım yapmaya başlasalar fena olmaz bence. Tek fazlası BBM midir? Hiç bb kullanmadım. :)

    YanıtlaSil
  3. Son çıkan Blackberry modellerini incelediğimizde kamera kalitesinin yeterince ışık bulunmayan ortamlarda çok düşük olduğunu görüyoruz. Blackberry Apps World bir çok seçenek sunsa da piyasa çoğunluğunun bulunduğu diğer platformlarla yarışacak nitelikte değil. Yurt dışı-içi fark etmeksizin BBM ile konuşabiliyorsun. Bir zamanlar çok iyi bir özellikti, ama şu anda bir ayrıcalık değil. Blackberry için ölüm diyorum.

    YanıtlaSil

< >